Dobór właściwych opon motocyklowych to klucz do bezpieczeństwa, komfortu jazdy oraz trwałości podzespołów. Na bokach każdej opony znajdziemy szereg oznaczeń, które precyzyjnie informują o jej parametrach technicznych i przeznaczeniu. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis wszystkich możliwych oznaczeń.


1. Rozmiar opony

Przykład: 120/70 ZR17 (58W)

  • 120 – szerokość opony w milimetrach (mierzona w najszerszym punkcie).

  • 70 – profil opony (stosunek wysokości do szerokości wyrażony w %). W tym przypadku wysokość opony to 70% z 120 mm = 84 mm.

  • ZR – konstrukcja i indeks prędkości:

    • R – radialna (najczęściej spotykana we współczesnych motocyklach).

    • ZR – radialna, przeznaczona do bardzo wysokich prędkości (powyżej 240 km/h).

    • B – diagonalna z opasaniem.

    • (brak litery) – diagonalna.

  • 17 – średnica felgi w calach (1 cal = 25,4 mm).


2. Indeks nośności (Load Index)

Oznaczenie: 58 w powyższym przykładzie.
To liczba odpowiadająca maksymalnemu obciążeniu jednej opony.
Przykłady:

  • 58 = 236 kg

  • 69 = 325 kg

  • 75 = 387 kg

Tabela indeksów znajduje się w katalogach producentów.


3. Indeks prędkości (Speed Rating)

Oznaczenie literowe, np. W w przykładzie (58W).
Oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość przy nominalnym obciążeniu.

Najczęstsze oznaczenia:

  • J = 100 km/h

  • L = 120 km/h

  • P = 150 km/h

  • S = 180 km/h

  • H = 210 km/h

  • V = 240 km/h

  • W = 270 km/h

  • (W) = powyżej 270 km/h


4. Oznaczenia konstrukcyjne

  • TL – opona bezdętkowa (Tubeless).

  • TT – opona z dętką (Tube Type).

  • M/C – dedykowana do motocykli.


5. Oznaczenia dotyczące montażu

  • Front – opona przednia.

  • Rear – opona tylna.

  • Rotation → – kierunek toczenia (strzałka).

  • Outside / Inside – oznaczenia dla opon asymetrycznych.


6. Oznaczenia homologacyjne i certyfikacyjne

  • DOT – Department of Transportation (USA), za tym skrótem znajduje się numer seryjny i kod fabryki.

  • E4 – homologacja europejska (E + numer kraju, np. 4 = Holandia).


7. Data produkcji

Przykład: DOT XXXXXX 3023

  • „3023” oznacza 30 tydzień roku 2023.


8. Oznaczenia technologiczne producentów

  • M+S (Mud + Snow) – opona na błoto i śnieg, rzadko spotykana w motocyklach (częściej w enduro).

  • Snowsport / Winter – opony zimowe.

  • Dual Compound (np. 2CT, 3CT) – opona z mieszanką wieloskładnikową, np. twardsza na środku, miękka na bokach.

  • Rain / Wet – mieszanka na mokrą nawierzchnię (spotykane w oponach torowych).

  • TT/TL – jak wcześniej, dętkowa lub bezdętkowa.


9. Dodatkowe oznaczenia specjalistyczne

  • Reinforced lub XL – opona wzmocniona (większa nośność).

  • GP / Racing / Track Use Only – opony torowe, nieprzeznaczone do ruchu drogowego.

  • NHS (Not for Highway Service) – brak homologacji drogowej.

  • Directional – opona kierunkowa.

  • Aramid / Kevlar Belted – informacja o zastosowanych materiałach.


10. Oznaczenia terenowe (dla motocykli off-road, enduro, cross)

  • NHS – brak homologacji drogowej.

  • FIM – zgodność z regulaminem Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (np. w rajdach enduro).

  • Trial – opony przeznaczone do motocykli trialowych (maksymalna elastyczność, niskie ciśnienie).

  • Sand / Mud / Hard / Soft – opony przeznaczone do określonego typu podłoża.


Podsumowanie

Oznaczenia na oponach motocyklowych dostarczają pełnych informacji o rozmiarze, konstrukcji, dopuszczalnym obciążeniu, maksymalnej prędkości, przeznaczeniu oraz homologacji. Ich prawidłowe odczytanie to podstawa bezpiecznej jazdy i uniknięcia błędów przy doborze ogumienia.